تأثیرگذاری حادثه عاشورا در ماندگاری و پویائی تشیع3
استاد مطهری روی محور افشاگری نهضت عاشورا خیلی تاکید دارد: «یکی از وجوه و ابعاد آن، تبلیغ است. هم امتناع و تمرد و عصیان و سرپیچی است و هم جهاد است. هم امر به معروف و نهی از منکر است، هم اتمام حجت و تبلیغ. ابلاغ پیام اسلام و ندای اسلام است به جهان و جهانیان …» جنگ تبلیغاتی نیاز به هماهنگی نیروها، مهارت، تاکتیک، جبههگیری، تشکیلات، فرماندهی و انضباط دارد.» وی سپس شرایط چهارگانه موفقیت یک پیام را این گونه بر میشمارد: الف) غنا و قدرت محتوا ب) امکانات ج) متد تبلیغ د) صلاحیت فنی و اخلاقی پیام رسان. و البته قیام عاشورا تمامی این شرایط را دارا بود. برای همگان قابل فهم و درک بود. امکانها و شرایط محیطی برای انتقال پیام مناسب و از همه مهمتر امام در جایگاه پیام رسان همه فضایل فنی و اخلاقی را در اختیار داشت. وی پیش از جنگ و حتی در حین جنگ والاترین پیامهای اخلاقی را به گوش سپاه دشمن رساند. بیدادگری و جنایات دستگاه ستمگر فرمانروا را برای آنان افشا کرد و همین ارشادها و افشاگریها در دورترین نقاط سرزمینهای اسلامی پیچید. شیعه فرهنگ افشاگری و رسواسازی حکومت جور را از عاشورای حسینی اخذ کرده و معتقد است: عنصر تبلیغی قیام عاشورا باید موتور محرکه و الهام بخش همه قیامها و اعتراضهای سیاسی قرار گیرد تا هم اصل انتظار سازنده و راهگشا محقق شود و هم پیامهای عاشورا زنده و پویا بماند. به همین دلیل حاکمان ظالم در طول تاریخ کوشیدهاند وسایل، شرایط و امکانهای تبلیغاتی شیعیان راستین را محدود، ناکارآمد و یا نابود سازند.